Busworld 2011 – Kortrijk MAN, NEOPLANSve vesti »

Busworld 2011 – Kortrijk MAN, NEOPLAN

               Iz završnog „bilansa“ ovogodišnjeg, 21. „autobuskog sveta“ u Kortrijku se pojavilo 70 proizvođača autobusa i 270 isporučilaca delova i opreme iz 32 države sveta (tri više nego pre dve godine), koji su svoja aktuelna dostignuća izložili u devet hala na svih 61.000 m² (2009. u osam hala na 41.500 «kvadrata») . Za šest sajamskih dana najveću ovogodišnju izložbu autobusa u Evropi (pa i na planeti) razgledalo je 31.698 posetilaca iz 118 država, uključujući Kinu, Japan, Indiju, Južnu Ameriku. Mali grad u belgijskoj Flandriji (stotinak kilometara severozapadno od Brisela, a u blizini granice s Francuskom), od 21. do 26. oktobra je bio istinska prestonica autobuskog sveta.

Sudeći po broju noviteta i izlagača na ovogodišnjoj izložbi u Kortrijku, evropsku proizvodnju autobusa kriza nije ni očešala. Svi najveći u ovom poslu predstavili su makar po jednu pravu eksluzivu – kompletno novo ili bitno unapređeno vozilo.

           

MAN

Prvi gradski Euro 6

            U Kortrijku je debitovao i prvi gradski autobus čiji izduvni gasovi udovoljavaju dolazećim Euro 6 normama – „MAN lajons siti“ /Lion’s City/ u verziji solo dvoosovinca. Osim po delu motorskog prostora, identičan je vozilu koje pokreću Euro 5, odnosno EEV motori. Razlika je u na levoj strani, jer su u „repu“ dodatni filteri koji su najzaslužniji da gradski „lav“ ponese Euro 6 oznaku. MAN se, kao i većina konkurenata, opredelio za kombinovanje dve tehnologije – recirkulacije izduvnih gasova (EGR) i selektivne katalitičke redukcije (SCR) koja, uz poseban prečistač („filter“), podrazumeva i upotrebu agensa „edblue“. MAN-ovci tvrde da su ovom kombinacijom postigli više ciljeva: ne samo čistiji izduv, već i optimalnu potrošnju goriva (što je i najteži zadatak pri „ozelenjavanju“ dizelaša) i minimalno ubrizgavanje „edblue“ tečnosti. Uz to, ugradnja dodatnih prečistača nije uticala na smanjenje prevoznog kapaciteta – broj sedišta i mesta za stajnje je ostao nepromenjen.

            U eksponat je ugrađen horizontalni šestocilindraš „D2066 LUH“ od 10,5 litara sa 320 KS i 1.600 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dok su na postoljima stajale i redne verzije „D0836 LOH“ sa 290 KS i momentom od 1.100 Nm i „D2676 LOH“ sa 480 KS i 2.300 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Potonjim MAN nagoveštava da će na IAA u Hanoveru 2012. predstaviti i turističke „kočije“ sa Euro 6 agregatima. Inače, gradski autobus sa „šesticom“ će moći da se naruči naredne godine ali su isporuke predviđene tek za 2013.

            Nova verzija iz „lajons siti“ familije – „M“ od 10,5 metara, prvi put predstavljena ovog oktobra u Kortrijku, već je spremna za prve kupce. Skraćivanjem međuosovinskog rastojanja na 4,39 metar nastao je gradski niskopodni midibus respektujućeg kapaciteta – do 83 putnika u verziji s troja vrata (22 sedišta + 61 „stajaće“ mesto) i malim prečnikom okretanja – od 18,058 m. MAN će ga nuditi u čak devet varijanti. Pokreću ga vertikalno ugrađeni EEV redni šestocilindraši od 6,871 litar sa 250 ili 290 KS i 1.000, odnosno 1.110 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Opremaju se automatskim menjačima Voith ili ZF. Kao i ostali iz „lajosn siti“ familije, proizvodi se u MAN-ovoj fabrici Starahovice /Starachowice/, u Poljskoj.

Vidljiva razlika između Euro V/EEV i verzije sa Euro 6 motorom je samo u delu, u koji je uguran još jedan prečistač izduvnih gasova.

Novi član u familiji MAN Lion's City – sada i kao niskopodni midibus od 10,5 metara, maksimalnog kapaciteta 83 putnika

Unutrašnja arhitektura gradskog midibusa slična većoj braći, kao i komocija, uprkos tome što je od njhih osetno kraći i za pet centimetara uži

 

Neoplan

Skyliner u konačnoj formi  

            Na IAA 2010 u Hanoveru predstavljena tada još uvek radna verzija nove generacije dabl dekera „skajlajner“ /Skyliner/ (mogao je da se vidi samo spolja). U Kortrijku je konačno imao pravu svetsku premijeru. U proteklih godinu dana je prošao riigorozne testove, obnavljena su i fina podešavanja, pa će početkom 2012. kod prvih kupaca, koji su ga naručili još prošle godine. MAN, odnosno Neoplan, tvrdi da će po ekonomičnosti (prosečna potrošnja do 30 litara na 100 km) i sa emisijom ugljen-dioksida od samo 12 grama po putniku/kilometar biti među najboljima u svojoj klasi. „Skajlajner“, kako smo ranije pisali, pruža mnogo komfora za 70 do 83 putnika, dobru vidljivost, a među tehničkim specijalitetima su svetlosna oprema „skaj lajt“ /SkyLight/, novorazvijeni dvozonski klima sistem i sveobuhvatan sistem bezbednosti sa „komfornim“ sistemom oslanjanja. Pokreće ga redni šestocilindraš sa 505 KS i 2.300 Nm maksilmalnog obrtnog momenta, „sparuje“ sa dvanaestostepenim ZF automatizovanim menjačem. 

Novi Skyliner je pravu svetsku premijeru imao u Kortrijku. Početkom 2012. i kod prvih kupaca. Novi Skyliner nudi luksuz u „parteru“  a prtljažnici imaju ukupan kapacitet do 11 m³.